Kunskapsklyftor i vätgasens nya värdekedjor ska överbyggas


(2021-11-17) Med fokus Gävleborg och i anslutning till regionens stålindustri pågår nu ett projekt som ska överbygga kunskapsklyftor i värdekedjor för vätgas inom industri-, energi- och transportsektorerna. Projektet, som leds av Högskolan i Gävle mellan 2021 och 2022, har som mål att stimulera den regionala utvecklingen genom systemintegration av vätgaslösningar inom berörda sektorer. Genom detta så vill man bidra till en mer koldioxidsnål industri och ekonomi.


Foto: Dieter Stöpfgeshoff

Projektets övergripande mål är att stimulera regional utveckling och minskad klimatpåverkan genom systemintegration av vätgaslösningar inom och mellan de olika sektorerna industri, energi och transporter. Projektets mål är att med hjälp av systemanalys överbrygga kunskapsklyftor och hitta synergier hos berörda målgrupper med utgångspunkt i möjliga värdekedjor för vätgas.

Inom projektet så vill man även ta sikte på en gemensam färdplan för de regionala industrierna, där stålföretagen är några av huvudaktörerna.

– Under 2021 bygger vi upp en kunskapsbas med hjälp av litteratur, intervjuer och nätverk för att ta fram en kartläggning och identifiera behov av fördjupad kunskap inom olika delar av systemet. Vi samverkar också för att skapa en gemensam förståelse för vätgasens möjligheter, säger Karl Hillman, projektledare för Systemanalys av vätgaslösningar vid Högskolan i Gävle.

Utbyggnaden av vätgassystem befinner sig ännu i ett tidigt skede och kunskapen finns främst hos några få aktörer. Därför anser Karl Hillman att forskningsprojekt som Systemanalys för vätgaslösningar är så viktiga.

– Genom att arbeta med samverkan kan projektet bidra till att fler aktörer ser möjligheterna med vätgas, vilket i förlängningen kan leda till nya samarbeten, ökad systemeffektivitet, lägre utsläpp och mer kostnadseffektiva lösningar, säger Karl Hillman.

Peder Zandén Kjellén, forskare i miljövetenskap, deltar i projektet och han har bland annat samlat in data om vägtransporter som trafikerar Gävle hamn. Stålindustrin är en bransch som nyttjar hamnen som nav för in- och utgående råmaterial och produkter. Peder har undersökt 190 lastbilar som dagligen transporterar gods till och från hamnen.

En forskningsrapport framtagen inom projektet visar att vätgasdrivna lastbilar skulle kunna minska utsläppen från transporter till och från Gävle hamn med 70 procent.

– Vätgas är framför allt intressant för tunga transporter. Skulle alla dessa lastbilar ersättas och köras på vätgas producerad med svensk el-mix kan utsläppen minska med 70 procent. Att ersätta lastbilar med vätgaslastbilar kan alltså markant minska utsläppen från vägtransporter, säger Peder Zandén Kjellén.

Projektet finansieras av Europeiska regionala utvecklingsfonden (ERUF), Region Gävleborg, Högskolan i Gävle, Gävle Energi och Svea Vind Offshore.

Previous
Previous

Uppdaterade forskningsbehov för att möta klimatfärdplanen

Next
Next

Svensk forskning kan ta del av Clean Steel Partnership