HeatDrive

Foto: Olga Dudareva

Foto: Olga Dudareva

Värmebehandling och Stålval för Driftsäkra Elektrifierade Drivlinor

Projektägare: RISE IVF

Projektstart: 2021
Projektslut: 2023

Elektrifiering medför en snabb omställning inom industrin, vilken redan erbjuder lastbilar och bussar med batteridrift på marknaden mot vissa kundsegment. Omställningen har dock bara börjat och många utmaningar kvarstår. Till exempel att elektrifiera fjärrtransporter, vilket kräver kompakta, lätta och högeffektiva drivlinor för att skapa plats för batterier och samtidigt hålla mängden till ett minimum. Utmaningarna ger möjlighet för svensk metall-, fordons- och tillverkningsindustri att öka sin konkurrenskraft via material- och tjänsteutveckling för att möta de ökade kraven på kraftöverförande komponenter. Ett krav gäller utmattningslivslängd när varvtalen i drivlinorna ökar, vilket bedöms ge mer än tio gånger fler lastcykler.

Förväntade effekter och resultat

Projektet kommer utveckla labbmetodik för att kontrollerat testa och kartlägga de skademekanismer som accentueras när lastcyklerna ökar. Därmed ges förutsättningar att besvara vilka av befintliga tillverkningskoncept som bäst svarar mot de ökade kraven samt bygga kunskap för fortsatt material- och processutveckling inom industrin för att finna ännu bättre lösningar.

Planerat upplägg och utförande

Projektet är uppdelat i femton arbetspaket.

Finansierat genom det strategiska innovationsprogrammet Metalliska material

Projektbeskrivning

Previous
Previous

Nya tekniker för den spårbara stålprocessen

Next
Next

FastOx